Dosarul Flota – Remember

// 13 March 2012 // Dosare inedite, General, Romania azi

Ceva

Dosarul FLOTA – Remember

130 de oameni cercetăti, 80 de acuzați, niciun prejudiciu rezultat în urma vânzării pe nimic a 16 nave. Dosarul „Flota” intra în galeria marilor fraude economice ale sfârșitului de secol XX. Era perioada în care Romania a ieșit din „epoca de aur” și a intrat în „epoca țepelor”. „Financiarul” va propune în fiecare săptămâna cate un dosar celebru, cu „autor necunoscut”. Astăzi, despre cum au disparut „fără urmă” 286 de nave.Odată, demult, Romania „inventa” exploatarea la scară industrială a petrolului, născocea primul avion cu reacție sau era intre primele trei țări care utilizau laserul în industrie. Ei bine, am fost mai mult decât atât, vorba poetului în viață – am avut și a nouă flotă maritimă (comercială) a lumii. O tempora, o mores…

La ora actuală, din toată flota românească nu mai există decat un munte de dosare penale care plutește prin tribunalele patriei.

Prea multe nave

Revoluția din decembrie 1989, sau cum vreti să-i spuneți, ne-a prins cu 286 de nave în stare de funcționare, toate aflate în dotarea flotei maritime comerciale. Ele se aflau în administrarea fostei întreprinderi de stat Navrom Constanța. Asa cum am mai spus, dar ar fi bine s-o repetăm de mai multe ori pe parcursul acestui material, în topul mondial al flotelor comerciale România ocupa atunci locul 9.
Însă o minte luminată s-a gîndit că o asemenea armată era de neconceput și greu de condus, așa că, la data de 15 mai 1990, intreprinderea de stat a fost spartă în trei companii: Navrom, Romline și Petromin. Dintre acestea, Petromin a primit 89 de nave de cel mai mare tonaj, devenind segmentul strategic al flotei comerciale. Director general al companiei a fost numit Calin Marinescu, zis „Șogunul”. Trebuie spus că, din cele 286 de nave, cel puțin 90 se aflau în diferite stadii de degradare, scoaterea lor din uz fiind mai mult decât recomandată. Rămân, totuși, mai mult de 190 de nave maritime bune și foarte bune care au dispărut fără urmă.

Fructul pasiunii

Pentru că avea vapoare mai multe și mai bune, Petromin a stârnit, la vremea ei, dorințele multor afaceriști, din tara și din strainatate. Și, așa cum se întamplă cu orice lucru de care trage toata lumea, din compania în cauză s-a ales praful, în doar opt ani. Rând pe rând au disparut toate navele – unele vândute pe un dolar, altele sechestrate prin porturile lumii în contul unor datorii neachitate. Sigur, vă tot întrebați de ani buni, ca și în alte cazuri, cine sunt vinovații.
A existat și o ancheta penală, menită a face lumină în toată afacerea. S-a finalizat cu un dosar, celebru, „Flota” pe numele lui. Personajul principal era Traian Băsescu, în calitatea sa de ministru al transporturilor în momentul în care navele au început să intre în… „Triunghiul Bermudelor”. Nu era singurul suspect, ci a făcut „echipa” cu alti 80 de  acuzați.

 


Acuzat de propria putere

„Financiarul” vă prezintă dosarul „Flota” asa cum a ieșit el pentru prima oara din „malaxorul” anchetatorilor. Veți vedea că multe dintre deciziile luate de oficiali guvernamentali față de navele românesti au fost pur și simplu stupide, asta ca să ne exprimăm gingaș. Altele pot fi catalogate drept rău intenționate. Rămâne ca dumneavoastră să judecați, pentru că instanța a decis că nu există niciun prejudiciu în toată afacerea.
Reține atenția faptul că dosarul ce îl încriminează pe Traian Băsescu de „scufundarea” flotei românești – cazul Petromin – nu a fost deschis de adversarii politici din PSD, ci de colegi din Partidul Democrat, chiar pe vremea când Traian Băsescu se afla la putere. Instrumentat pentru prima oară în 1999 (procuror general era chiar Mircea Criste, un fost membru PD), dosarul îl acuza pe Traian Băsescu  de faptul că, în 1991, în calitate de ministru al transporturilor, a semnat celebrul contract de asociere cu firma norvegiană „Klaveness” căreia, practic, i-au fost vândute 16 nave maritime cu un dolar bucata. În urma acestui contract, partea română s-a ales fără nave, dar și cu datorii de aproximativ 20 de milioane de dolari la o banca din Oslo.

Capetele de acuzare

Acuzatiile au fost constituite pe baza verificarilor facute de Directia Generala a Controlului Financiar de Stat la Compania de Navigatie Maritima Petromin SA Constanta. In dosar sunt consemnate urmatoarele ilegalitati: „In toate cazurile, infiintarea companiilor din strainatate (ale Petromin – n.r.) nu au avut aprobarea Guvernului Romaniei asa cum prevad dispozitiile Decretului-lege nr. 104 din 30 martie 1990.
Documentele de infiintare si functionare a acestor companii au fost aprobate de Basescu Traian – ministrul transporturilor. Navele apartinand Petromin SA Constanta au arborat pavilion liberian tot prin ordin al ministrului transporturilor, incalcandu-se astfel dispozitiile Decretului nr. 443/1972, ramas in vigoare pana la aparitia Ordonantei  Guvernului Romaniei nr. 42 din 29 august 1997, cand a fost abrogat in mod expres de guvernarea CDR.  Prejudiciul produs Petromin SA Constanta prin managementul necorespunzator in perioada 1991-1999 este estimat la peste 150 de  milioane de dolari”.

Falimentul profitabil. Pentru cine?

Petromin a disparut în urma unor decizii menite a o face profitabilă. Cel putin așa au susținut cei implicati în afacere, în frunte cu Traian Băsescu. Potrivit documentelor de la Parchet, în baza unei note a Ministerului Transporturilor (fără număr și dată), pe 31 martie 1991 s-a stabilit necesitatea obținerii unui credit de 45 de milioane de dolari pentru  retehnologizarea a 15 nave aparținînd Petromin. Peste nici două săptămâni, pe 11 aprilie, Traian Băsescu, în calitate de ministru al transporturilor, semna la Oslo, împreună cu reprezentanții Petromin și ai firmei norvegiene Klaveness, o scrisoare de intenție prin care se convenea înființarea unei companii mixte romano-norvegiene, cu sediul în Liberia, pentru exploatarea a 16 nave românesti. Condiția era ca partea norvegiana să asigure obținerea acelui credit de 45 de milioane de dolari necesar retehnologizarii navelor.

 

Ministru și director

Zis și făcut. La data de 14 mai 1991 s-a hotârat înființarea companiei mixte Petroklav, cu sediul în Liberia. Ulterior, s-a renuntat la această locație, societatea fiind „mutată” în Bahamas, la data de 26 iulie 1991. Toate aceste demersuri au fost aprobate de ministrul Traian Băsescu, fără ca acestă, sustine Parchetul, să obțină și aprobarea Guvernului României, așa cum prevedea legislația. De asemenea, navele din respectivele companii, care aparțineau Petromin, au arborat pavilion liberian tot prin ordin al ministrului Băsescu, deși dispozițiile în vigoare la acea vreme interziceau acest lucru. Managementul era încredințat prin contract firmei Klavenes”. În schimb, norvegienii s-au ținut de cuvânt, au obținut de la Christiania Bank din Oslo două credite în valoare de 45 și, respectiv,  64 de milioane de dolari, împrumuturi garantate cu navele românești. Și pentru ca activitatea era așa de profitabilă, până în 1999, pentru a plăti ratele creditului total de 109 milioane de dolari, au fost vândute zece din cele 16 nave cu care Petromin s-a asociat cu partenerul norvegian. Însă ghinion, mai rămăsesera de platit 20 de milioane de dolari. Așa că și celelalte șase nave s-au aflat în situația de a fi arestate și vândute pentru ipoteca făcută de Christiania Bank. Potrivit datelor din dosarul „Flota”, compania Petromin nu a încasat niciun dolar din milioanele realizate de firma mixta romano-norvegiana în toată perioada 1991-1999. Iar ca tot circul să fie complet, s-a descoperit că în firma mixtă  constituită cu norvegienii,  Traian Băsescu a figurat ca director cand era și ministru al transporturilor.

„Din shipping nu se câstigă. Se pierde”

Traian Băsescu a susținut întotdeauna ca navele implicate în contractul cu firma Klaveness au fost vândute formal cu un dolar către o firmă străină la care asociat  unic era Petromin, pentru că era obligatoriu acest lucru, deoarece o parte din nave reprezentau garanții suplimentare la creditul de 49 de milioane de dolari (deși în dosar figurează un credit de 45  de mil. de dolari – n.r.). Niciodată nu a avut intenția de a înstrăina navele, iar dovada cea mai buna era, în viziunea actualului președinte, faptul că ele au ramas în inventarul Petromin, cu cheltuieli de amortisment. Vizavi de faptul că s-a încredințat managementul unei alte firme nu pare a fi nicio problemă pentru anchetatori atâta timp cat firma romanească avea 50% din acțiuni. Rămane însa o întrebare, dacă era așa de bun contractul încheiat cu Klaveness, de ce România și-a pierdut navele și a rămas și cu datorii externe foarte mari? În urmă cu aproape cinci ani (mai 2003), Traian Băsescu declara presei că „din shipping nu se câstigă. Se pierde. Asta am aflat-o în 1995 de la norvegieni, când am câștigat o bursă și m-am specializat acolo. Eram și parlamentar, dar mergeam și la școală. Ca să faci bani cu nave trebuie să știi când să le cumperi și când să le vinzi. Noi n-am avut așa o flotă puternică și bună, cum se susține. Era uzată sau prost făcută, pentru că Ceaușescu, în ultimii zece ani, a ținut morțis să facă toate piesele în România. Nu au fost scoase la vânzare de frică, să nu se aleagă cu dosar penal. Eu, ca ministru, nu puteam să mă ocup de așa ceva. De astfel de lucruri trebuiau să se ocupe Consiliul Împuterniciților Statului și, din 1992, FPS-ul. Nu am fost directorul firmei mixte cu norvegienii, am fost presedintele onorific al consiliului de administrație. Pentru o astfel de funcție onorifica nu esti plătit. Eu n-am fost plătit de norvegieni. Am auzit că mi-au căutat și conturi în străinatate. N-au găsit, că n-au ce să găsească. Totul este politic. Au încercat și în 1993, a încercat și Emil Constantinescu să mă înfunde. Acum se încearcă din nou. Am mai auzit că au pus un expert – Nicu Oprea – să facă asta, pentru ca el avea un dosar penal. Acum, acest Oprea nu mai este în țară. A făcut expertiza și a fost lăsat să plece. Așa am auzit. Nu sunt vinovat și nici nu mă intimideaza cu dosarul lor”.

Și totuși, unde sunt vapoarele?

Traian Băsescu a fost sau nu vinovat, asta nu o vom afla niciodată. La un moment dat însă, a scăpat o pista foarte interesantă către anchetatori. El a declarat că navele cele mai bune din contractul cu Klaveness au ajuns la un membru PSD și la un tărănist. „S-au bătut pentru ele. Ei le-au cumpărat”, declara Traian Băsescu.
Niciuna dintre institutiile statului nu a mers pe această idee, a găsirii „corpului delict”. Surse politice ne-au confirmat însă parțial declarațiile din urmă cu cinci ani, făcute de actualul președinte. Cel putin 25 dintre navele Petromin aparțin unor armatori români, acum importanți oameni de afaceri în județul Constanța.
Concluzia este una tristă pentru noi, hilară pentru cineva „din afară”. Aproape 300 de nave au disparut, dar nimeni nu este vinovat. Nu există prejudiciu, nu există faptă penală. Pentru amuzamentul dumneavoastră să vă pomenim despre cazul unui șef de serviciu la Navrom, acuzat de  abuz în serviciu, fals intelectual și uz de fals. În timp ce era cercetat penal a reușit performanța să devină… director economic la Penitenciarul Poarta Albă, cu gradul de maior. Justiția română poate fi mândră că, asemenea savanților care au cutreierat Triunghiul Bermudelor, a emis doar teorii judiciare. Lipsește doar ipoteza extratereștrilor și a porții către o altă lume…

Romline și Navrom, giranți pentru SRL-uri

Companiile naționale maritime Romline și Navrom au fost mult timp și principalii datornici aflați pe lista Agenției pentru Valorificarea Activelor Bancare (AVAB) care preluase problemele Bancorex. Astfel s-a ajuns și la declanșarea falimentului celor două companii pentru a se putea recupera sume cât mai mari prin arestarea și executarea navelor care umblau hai-hui pe oceanele lumii. Romline și Navrom au avut calitatea de codebitor pentru un mare numar dintre creditele luate de  diverse  firme de la Bancorex. De exemplu, Navrom a garantat cu nave proprii creditele obținute de 27 de societați private, iar pentru 11 companii private a preluat integral datoriile rezultate din creditele luate de la Bancorex.
Și Romline a garantat cu navele proprii creditele obținute de șase companii private de shipping, pentru trei dintre acestea preluând integral datoriile rezultate din convenții de credit încheiate cu Bancorex. De altfel, multe credite au fost luate de la Bancorex de niste SRL-uri ce aveau denumirea „shipping” în coadă, dar care nu aveau flotă proprie, ci foloseau nave închiriate.

Lista cu o parte dintre navele noastre rebotezate!

Click pe denumirea navei sau a armatorului pentru a afla mai multe date:

 


DENUMIRE ACTUALA FOSTA DENUMIRE ARMATOR  PAVILION

1

Mizar

Adzerbaijan

1

2

Bai An 5

Teliuc

China

3

Bao Yue Da

Baia de Cris

China

4

Bechet

Nasco

China

5

Chang Ni

Giurgiu

Mingdong Funing Investment

China

6

Chun Jiang

Dragomiresti

Greatsources Shipping

China

7

Cosco Shanghai

China

8

Frank Zhejiang

Zosco Zhejiang

China

9

Friendly Zhejiang

Zosco Zhejiang

China

10

Graceful Zhejiang

Zosco Zhejiang

China

11

Great Zhejiang

Baneasa

Zosco Zhejiang

China

12

Green Zhejiang

Banisor

Zosco Zhejiang

China

13

Hai Xi

Guo Hang Shipping

China

14

He Xin

Sarmizegetusa

Sinotrans Dalian

China

15

Hebei Diligence

Hosco

China

16

Hebei press

Hosco

China

17

HK Deqin 201

Albesti

Shanghai Deqin

China

18

Lan Hai Chuang Xin

Guangdong Lanhai Shipping

China

19

Mei Shan Gang 9

Zhejiang Daisan

China

20

New Vega

Leresti

Dalian All Star Ships

China

21

Xin He Shi Ba

Qingdao Shipping

China

22

Xin Tong Yang

Fujiyan Shipping

China

21

23

Merea

Borsa

Bulcom Ltd

Cipru

24

Petrolina

Columbia Shipmanagement

Cipru

25

Sakalas I

Ciucas

Pennyluck Shipping

Cipru

3

26

Daebo Ace

Nucet

Daebo Shipping CO

Coreea de Sud

27

Goryo 6 Ho

Hyundai Engineering

Coreea de Sud

2

28

East press

press Shipping

Danemarca

29

Lodbrog

Alcatel Submarine Network

Danemarca

2

30

Al Esraa

Turnu Magurele

Federal Arab

Egipt

31

Egy Link

Amara

National Shipping

Egipt

32

Fast Independence

Demline

Egipt

3

33

Silver Moon

ABC maritime

Elvetia

1

34

Aboudi

Osman Shiping LLC

Em. Arabe Unite

35

Al Dhafrah

Adnatco

Em. Arabe Unite

36

Al Ruwais

Adnatco

Em. Arabe Unite

37

Almezaan

Tarcau

Biyat International

Em. Arabe Unite

38

QSM Coaster

Palas

Qawareb Shipmanagement

Em. Arabe Unite

39

Saad III

Sousa

Saad Steel Construction

Em. Arabe Unite

40

Victoria

Marwan Shipping

Em. Arabe Unite

7

41

Hoburgen

Lillgaard

Finlanda

1

42

Pioneer Sea

Interunity Management Corp

Greacia

43

Andromeda

Tristar management

Grecia

44

Avra

Good Faith Shipping

Grecia

45

Blue Ridge

Eastwind Hellas SA

Grecia

46

Eftihia

Tristar Management

Grecia

47

Grand Mirsinidi

Decembrie

Stamford navigation

Grecia

48

Lara

Tassos Shipping

Grecia

49

Natty

Good Faith Shipping

Grecia

50

Ozark

Eastwind Hellas

Grecia

51

Pagane

Bulcom Ltd

Grecia

52

Polar

New Shipping Ltd

Grecia

53

Proton I

Merchant Marine

Grecia

54

Saint Mary

Nortech Shipping

Grecia

55

Sea Coral

Overseas marine

Grecia

56

Smart I

Good faith Shipping

Grecia

57

Star B

Baru Kaha

Grecia

58

Star Hero

New Shipping Ltd

Grecia

59

Vigour

Polembros Shipping

Grecia

60

Vinashin Metal

Turceni

Tramp MTME

Grecia

19

61

Nadia

Alba

Blue Sparrow Shipping

Insulele Marshall

1

62

Ianuk

Martinoli Consulting

Italia

1

63

Angora

Vilcea

Consolidated Bulk

Liban

64

Hummer

Gorgova

Consolidated Bulk

Liban

2

65

Save

Saveni

Mur International

Libia

1

66

Amber Vita

Alpha Shipping

Lituania

1

67

Tuah Sari

Costesti

Tuah Tankers

Malaezia

1

68

Aiud

C. Shell Navigation

Panama

69

Celmera 1

Celmera Nav Inc

Panama

70

Princess K

Brad

Princess K navigation

Panama

3

71

Albatros

A.N. Mircea Cel Batran

72

Aris

Satu Mare

Cosena

ROMANIA

73

Claudia C

Tecuci

Mihei Shipping

Romania

74

Eforie

Sn CFR,

ROMANIA

75

Fate

Tulcea

Mihei Shipping

Romania

76

Golden Aries

Nicoresti

Romanian Maritime

Romania

77

Gramosti

Paltinis

Sammarina Shipping

Romania

78

Histria Crown

Biruinta

Histria  Shipmanagement

Romania

79

Histria Diamond

Histria  Shipmanagement

Romania

80

Histria Onyx

Turnu Severin

Histria Shipmanagement

Romania

81

Histria Topaz

Bucsani

Histria Shipmanagement

Romania

82

Mangalia

Sn CFR,

ROMANIA

83

Mare Nigrum

Gecomar,

ROMANIA

84

Maria C

Romanian maritime

Romania

85

Paico

Sammarina Shipping

Romania

86

Sancris

Busteni

Romanian maritime

Romania

87

Sanhope

Horezu

Romanian Maritime

Romania

88

Seaqueen

Mihei Shipping

Romania

89

Stella M

Romanian Maritime

Romania

90

Susie

Husi

Cosena

ROMANIA

20

91

Dylan

Baikal Shipping

Rusia

92

Igor Belianski

Nova Shipping

Rusia

93

Volgograd City

Zlatna

Volgotanker

Rusia

3

94

Baltic Ace

Samta Shipmanagement

Singapore

95

Hulder

Thome Shipmanagement

Singapore

96

Nautica Muar

Epic Ship Management

Singapore

3

97

Haj Moneir

Medias

Unimarine management

Siria

98

Maximos

Tabalo R.A.

Siria

99

Mohamad H

Phoenicia maritime

Siria

100

Hajer

SIFN

Siria

101

Iman T

Tusnad

Tartous Shipping

Siria

102

Marwan H

Phoenicia maritime

Siria

103

Omar al Farouk

Otico

Siria

104

Ranim B

Rasha Shipping

Siria

105

Venus

Hirsova

Zahra Maritime

Siria

9

106

Elena B

Boluda Grupo

Spania

1

107

Golina

Polymok Shipping

St. Vincent

1

108

Hansaland

DOL navigator

Suedia

1

109

Ali Bey

Deniz Feneri

Turcia

110

Aras

Bora Denizcilik

Turcia

111

Behice

Furtrans Denizcilik

Turcia

112

Cem Pioneer

Sea Pioneer Denizcilik

Turcia

113

Ceren Urkmez

Furtrans Denizcilik

Turcia

114

Clipper

Cihan Denizcilik

Turcia

115

Deren Pioneer

Sea Pioneer Denizcilik

Turcia

116

Ergul

Histria

Ermar Denizcilik

Turcia

117

Imbat

Bora Denizcilik

Turcia

118

K. Nicolas

Frunzanesti

Sea Pioneer Denizcilik

Turcia

119

Kiana

Sea Pioneer Denizcilik

Turcia

120

Mistral

Bora Denizcilik

Turcia

121

Nazmi C

Canbaz Denizcilik

Turcia

122

Oasis West

Gulnak denizcilik

Turcia

123

Orhan Ayanoglu

Asli Deniz

Turcia

124

Royal

Bora Denizcilik

Turcia

125

Turgut Usta

Tohani

Yagmur Deniz

Turcia

126

Yasar kaptan II

Azuga

Arzu Denizcilik

Turcia

127

Yasar Kaptan III

Sadova

Arzu Denizcilik

Turcia

19

128

Daniela

Pic Shipping LTD

Ucraina

129

Newfane

Reghin

Diamant Co

Ucraina

130

Nika

Pic Shipping

Ucraina

131

Svyataya Aleksandra

Tirgu Frumos

Fedcom Shipping

Ucraina

132

Toulon

Vernon Shipping

Ucraina

133

Vikki

Pic Shipping

Ucraina

6

134

Cervine

DART Line

UK

135

Cyclopus

IMMS London

UK

136

Halima K

IMMS London

UK

137

Lady Bana

IMMS London

UK

138

Moon Light

IMMS London

UK

139

Phocine

Dart Line

UK

140

Shingal

IMMS London

UK

7

141

Amadeo

Ravenscroft Ship management

USA

142

Kimberly

 

Sursa: Ziarul “Financiarul”

 

Share

Lasa Comentariu